Concurso para atribuição de uma Bolsa de Investigação (BI) no âmbito do Projeto de Promoção de Sucesso e de Redução de Abandono no Ensino Superior

Updated: about 2 months ago
Deadline: 15 Mar 2024

4 Mar 2024
Job Information
Organisation/Company

Reitoria da Universidade de Lisboa
Research Field

Engineering
Researcher Profile

First Stage Researcher (R1)
Country

Portugal
Application Deadline

15 Mar 2024 - 23:59 (Europe/London)
Type of Contract

Temporary
Job Status

Not Applicable
Offer Starting Date

4 Mar 2024
Is the job funded through the EU Research Framework Programme?

Not funded by an EU programme
Is the Job related to staff position within a Research Infrastructure?

No

Offer Description

Aviso

 

Concurso para atribuição de uma Bolsa de Investigação (BI) no âmbito do Projeto de Promoção de Sucesso e de Redução de Abandono no Ensino Superior

 

 

Referência: 02/BI/2024

 

1. A Universidade de Lisboa (ULisboa) abre concurso para a atribuição de 1 (uma) Bolsa de Investigação, financiada pela DGES - Fundos europeus estruturais e de investimento (FEEI) e Fundo Social Europeu (FSE) nas seguintes condições:

                                                                                                                   

2. Área Científica

Engenharia ou áreas científicas afins

 

3. Requisitos de admissão:

Nos termos do art.10º do Regulamento de Bolsas de Investigação da Universidade de Lisboa, podem candidatar-se cidadãos nacionais, de outros estados membros da União Europeia e de estados terceiros, detentores de título de residência válido ou beneficiários do estatuto de residente de longa duração, nos termos previstos na Lei n.º 23/2007, de 4 de julho, alterada pela Lei n.º 28/2019, de 29 de março ou com os quais Portugal tenha celebrado acordos de reciprocidade.

 

3.2. Habilitações Académicas:

Estudantes de Mestrado em Engenharia ou áreas afins

 

3.3. Fatores preferenciais

Conhecimentos avançados em Microsoft Office Excel

Conhecimentos avançados em PowerBI

Fluência na língua portuguesa

 

4. Prazo e forma de apresentação da candidatura

4.1. O concurso encontra-se aberto no período de 04 a 15de março de 2024.

4.2. O concurso será publicitado através da plataforma informática para o emprego científico da FCT e ainda no Portal da Universidade de Lisboa.

4.3. A candidatura deve ser enviada para o email: [email protected] , com indicação da referência da bolsa a que se candidata.

4.4. A candidatura é obrigatoriamente instruída, sob pena de exclusão, com os seguintes documentos:

a) Requerimento contendo identificação do candidato;

b) Documentos comprovativos de que o candidato reúne as condições exigíveis para o respetivo tipo de bolsa, nomeadamente certificados de habilitações dos graus académicos requeridos;

d) Curriculum vitae do candidato;

e) Relatório de um trabalho de treino de classificadores, realizado anteriormente pelo candidato, em equipa ou não;

g) Documento comprovativo da inscrição do candidato no curso conferente de grau ou de diploma do ensino superior, ou de aceitação do candidato por parte da entidade conferente do grau ou diploma;

h) Declaração sob compromisso de honra de que não existe qualquer atividade profissional ou de prestação de serviços, que viole o dever de dedicação exclusiva;

i) Cópia do documento de identificação civil e, sempre que aplicável, cópia do comprovativo de autorização de residência ou outro documento legalmente equivalente, podendo, no caso de o documento de identificação corresponder ao cartão de cidadão a entrega de cópia ser substituída pela exibição do mesmo, previamente à celebração do contrato, caso a bolsa venha a ser atribuída.

 

4.5. Relativamente ao certificado de habilitações, no caso de o grau ter sido obtido numa instituição estrangeira, o mesmo deve ser reconhecido por uma instituição portuguesa de acordo com o Decreto-Lei n.º 66/2018, de 16 de agosto e a Portaria n.º 33/2019, de 25 de janeiro, na sua redação em vigor à data da candidatura.

 

5. Plano de trabalhos

Caracterização dos processos de definição de avaliações (tipologias e calendários) nas diferentes escolas da UL

Caracterização dos requisitos para a definição de atividades de estudo autónomo para as UCs

Identificação de requisitos técnicos para a elaboração de fichas de definição de avaliações e atividades de estudo autónomo

Implementação de ferramenta em PowerBi para a caracterização do esforço requerido pelos alunos para cada unidade curricular, curso e escola da UL, identificando as horas semanais que devem ser gastas por disciplina, por UC e por tipo de atividade, de forma a auxiliar os alunos na sua planificação semanal das tarefas de forma a maximizar o sucesso.

 

6. Local de trabalho e orientação científica

Sem prejuízo de deslocações que venham a ser necessárias no âmbito das tarefas a desempenhar, a bolsa será desenvolvida no Instituto Superior Técnico, sob a orientação científica do Professor Carlos Santos Silva.

 

 

7. Métodos de seleção e respetiva valoração

7.1 O método de seleção a utilizar é a avaliação curricular (AC = 70%) e Carta de motivação (Cm = 30%).O Júri reserva, caso se revele necessário, a possibilidade de convocação de até cinco candidatos para uma entrevista (E). Neste caso, para os/as candidatos/as que passarem à fase da entrevista, a primeira componente de avaliação (AC =50% + CM=20%) pesará 70% e a entrevista pesará 30%. O júri poderá não atribuir a bolsa caso não seja encontrado candidato com o perfil considerado adequado.

7.2 A Avaliação Curricular (AC) é expressa numa escala de 0 a 20 valores, com valoração até às centésimas; a Carta de Motivação (CM) e a Entrevista (E),se existir, são avaliadas segundo os níveis classificativos de Elevado, Bom, Suficiente, Reduzido ou Insuficiente, aos quais correspondem, respetivamente, as classificações de 20, 16, 12, 8 e 4 valores;

 7.3. Na Avaliação Curricular (AC) dos/as candidatos/as são apreciadas as suas aptidões, ponderando-s a experiência de acordo com os parâmetros definidos em ata do Júri e tendo em conta as competências expressas pelo candidato no Curriculum Vitae nas seguintes vertentes:

Conhecimentos avançados em Microsoft Office Excel (35%)

Conhecimentos avançados em PowerBI (35%)

Fluência na língua portuguesa (30%)

 

7.4 Na avaliação da Carta de Motivação são apreciadas, de forma objetiva e sistemática, a motivação do/a candidato/a, a relevância da bolsa no seu projeto pessoal, adequação do perfil do/a candidato/a ao plano de trabalho definido, expressão e fluência escrita.

 

7.5 Na entrevista (E), caso seja realizada, são avaliados, de forma objetiva e sistemática, os conhecimentos e as competências técnicas e aspetos comportamentais evidenciados durante a interação estabelecida entre o entrevistador e o/a entrevistado/a. 

 

       7.6 Cada um dos métodos de seleção é eliminatório.

7.6.1 Na (AC+CM) são excluídos os/as candidatos/as que não obtenham classificação igual ou superior a 14 na AC e igual ou superior a 12 na CM, ou cumprindo-as não se encontrem ordenados nos 5 primeiros lugares.

 

 

8. Composição do Júri

Presidente:

- Carlos Augusto Santos Silva, Professor Associado do Departamento de Engenharia Mecânica do Instituto Superior Técnico da ULisboa.

Vogais efetivos:

-  Maria Teresa de la Peña Stadler, Professora Catedrática do Departamento de Física do Instituto Superior Técnico da ULisboa;

- Luís Manuel Soares dos Santos Castro, Professor Associado com Agregação do Instituto Superior Técnico da ULisboa, e Vice-Reitor da ULisboa.

 

 

 

Vogais suplentes:

- Miguel Nobre Parreira Cacho Teixeira, Professor Catedrático do Departamento de Engenharia Biomédia do Instituto Superior Técnico da ULisboa

 

- Pedro Miguel Félix Brogueira, Professor Catedrática do Departamento de Física do Instituto Superior Técnico da ULisboa

 

9. Forma de publicitação/notificação dos resultados

  A lista de admissão e exclusão ao concurso, os resultados obtidos em cada uma das fases e a lista de ordenação final dos candidatos que completem o procedimento são publicitados no portal da Universidade de Lisboa em https://www.ulisboa.pt .

 

9.1 Os/as candidatos/as admitidos/as para o primeiro método de seleção são convocados/as para a realização do método seguinte, por correio eletrónico remetido para o endereço eletrónico comunicado no respetivo Curriculum Vitae.

 

9.2 Os/as candidatos/as excluídos/as são notificados/as, por correio eletrónico com recibo de entrega remetido para o endereço eletrónico comunicado no Curriculum Vitae, para a realização da audiência dos interessados nos termos do Código do Procedimento Administrativo.

 

9.3 A lista de ordenação final é notificada a todos os/as candidatos/as por correio eletrónico com recibo de entrega.

 

9.4 Decorrido o prazo de reclamação da lista de ordenação final o/a candidato/a selecionado/a énotificado/apara noprazomáximode10diasúteis,apresentardeclaraçãoescritadeaceitaçãodabolsa,sob penade,nãosendoinvocadomotivoatendíveldentrodoreferidoprazo,talequivalerarenúnciaoudesistência dabolsa.

 

9.5 Em caso de renúncia ou desistência do/a candidato/a selecionado/a, é notificado/a para efeitos do disposto no nº anterior, o/a candidato/a classificado/a no lugar subsequente, se aplicável.

 

 

 

 

10. Duração da Bolsa e Valor do subsídio de manutenção mensal

10.1 A bolsa terá a duração de 8 meses, com início previsto a 1 abril de 2024, em regime de dedicação exclusiva, em conformidade com o artigo 5.º da Lei nº 40/2004, de 18 de agosto.

 

 

10.2 O montante da bolsa será de 990,98€ (novecentos e noventa euros e noventa e oito cêntimos).

10.3 O/a bolseiro/a usufruirá de um seguro de acidentes pessoais e, caso não se encontre abrangido/a por qualquer regime de proteção social, pode assegurar o exercício do direito à segurança social mediante adesão ao regime do seguro social voluntário, nos termos previstos do Código dos Regimes Contributivos do Sistema Previdencial de Segurança Social.

O valor da bolsa será pago mensalmente por transferência bancária.

 

10.4 O/A bolseiro/a a selecionar exercerá as funções de bolseiro/a em regime de dedicação exclusiva nos termos previstos no Estatuto de Bolseiro de Investigação.

 

11. Legislação e regulamentação aplicável

Estatuto do Bolseiro de Investigação, aprovado pela Lei nº 40/2004, de 18 de agosto, na redação que lhe foi dada pelo Decreto-Lei n.º 123/2019, de 28 de agosto.

Regulamento de Bolsas de Investigação da Universidade de Lisboa, Despacho n.º 6238/2020 publicado no Diário da República n.º 113, IIª série, de 12 de junho, atualizado pelo Despacho nº 8061/2022 publicado no Diário da República nº 126, IIª série, de 1 de julho.

Presidente – Carlos Augusto Santos Silva

Notice Call for the award of a Research Fellowship (BI) within the scope of the Project for the Promotion of Success and Reduction of Dropouts in Higher Education Reference: 02/BI/2024 1. The University of Lisbon (ULisboa) opens a call for the award of 1 (one) Research Grant, funded by DGES - European Structural and Investment Funds (ESIF) and European Social Fund (ESF) under the following conditions: 2. Scientific Area Engineering or related scientific fields 3. Admission Requirements: Under the terms of article 10 of the Regulation of Research Grants of the University of Lisbon, national citizens, from other member states of the European Union and from third countries, holders of a valid residence permit or beneficiaries of long-term resident status, may apply, under the terms provided for in Law No. 23/2007, of 4 July, as amended by Law No. 28/2019, of 29 March or with which Portugal has concluded reciprocity agreements. 3.2. Academic Qualifications: Students of Master's degree in Engineering or related field 3.3. Preferential factors Advanced knowledge in Microsoft Office Excel Advanced knowledge in PowerBI Fluency in the Portuguese language 4. Deadline and form of submission of the application 4.1. The call is open from March 4th to March 15th, 2024. 4.2. The call will be advertised through FCT's IT platform for scientific employment and also on the University of Lisbon Portal. 4.3. The application must be sent to the email: [email protected] , indicating the reference of the scholarship to which you are applying. 4.4. The application must be submitted, under penalty of exclusion, with the following documents: a) Application containing identification of the candidate; b) Documents proving that the applicant meets the conditions required for the respective type of scholarship, namely certificates of qualifications of the academic degrees required; d) Curriculum vitae of the candidate; e) Report of a classifier training work, previously carried out by the candidate, in a team or not; g) Document proving the candidate's enrollment in the higher education degree or diploma course, or the candidate's acceptance by the degree or diploma awarding entity; h) Declaration under oath that there is no professional activity or provision of services that violates the duty of exclusive dedication; i) Copy of the civil identification document and, whenever applicable, a copy of the proof of residence permit or other legally equivalent document, and in the event that the identification document corresponds to the citizen card, the delivery of the copy may be replaced by the presentation of the same, prior to the conclusion of the contract, if the scholarship is awarded. 4.5. Regarding the certificate of qualifications, if the degree was obtained in a foreign institution, it must be recognized by a Portuguese institution in accordance with Decree-Law No. 66/2018, of 16 August and Ordinance No. 33/2019, of 25 January, in its wording in force on the date of application. 5. Work plan Characterization of the evaluation definition processes (typologies and calendars) in the different schools of the UL Characterization of the requirements for the definition of autonomous study activities for the PAs Identification of technical requirements for the elaboration of assessment definition sheets and self-study activities Implementation of a tool in PowerBi to characterize the effort required by students for each curricular unit, course and school of the UL, identifying the weekly hours that should be spent by subject, by CU and by type of activity, in order to assist students in their weekly planning of tasks in order to maximize success. 6. Workplace and scientific orientation Without prejudice to travel that may be necessary within the scope of the tasks to be performed, the scholarship will be developed at Instituto Superior Técnico, under the scientific supervision of Professor Carlos Santos Silva. 7. Selection methods and valuation 7.1 The selection method to be used is the curricular evaluation (AC = 70%) and Motivation letter (Cm = 30%). The Jury reserves, if necessary, the possibility of calling up to five candidates for an interview (E). In this case, for candidates who pass the interview phase, the first evaluation component (CA = 50% + CM = 20%) will weigh 70% and the interview will weigh 30%. The jury may not award the scholarship if a candidate is not found with the profile considered adequate. 7.2 The Curricular Evaluation (CA) is expressed on a scale of 0 to 20 values, with evaluation up to the hundredths; the Motivation Letter (CM) and the Interview (E), if any, are evaluated according to the classification levels of High, Good, Sufficient, Reduced or Insufficient, which correspond,respectively, to the classifications of 20, 16, 12, 8 and 4 values; 7.3. In the Curricular Evaluation (CA) of the candidates, their aptitudes are assessed, considering the experience according to the parameters defined in the minutes of the Jury and taking into account the skills expressed by the candidate in the Curriculum Vitae in the following aspects: Advanced knowledge in Microsoft Office Excel (35%) Advanced knowledge in PowerBI (35%) Fluency in Portuguese (30%) 7.4 In the evaluation of the Motivation Letter, the candidate's motivation, the relevance of the scholarship in his/her personal project, the suitability of the candidate's profile to the defined work plan, expression and written fluency are evaluated objectively and systematically. 7.5 In the interview (E), if it is carried out, the knowledge and technical skills and behavioral aspects evidenced during the interaction established between the interviewer and the interviewee are objectively and systematically evaluated. 7.6 Each of the selection methods is eliminatory. 7.6.1 In the (AC+CM) candidates who do not obtain a classification equal to or higher than 14 inthe CA and equal to or greater than 12 in the CM are excluded, or if they meet them and are not ranked in the first 5 places. 8. Composition of the Jury President: - Carlos Augusto Santos Silva, Associate Professor of the Department of Mechanical Engineering of the Instituto Superior Técnico of ULisboa. Effective vowels: - Maria Teresa de la Peña Stadler, Full Professor of the Department of Physics of the Instituto Superior Técnico of ULisboa; - Luís Manuel Soares dos Santos Castro, Associate Professor with Aggregation at InstitutoSuperior Técnico da ULisboa, and Vice-Rector of ULisboa. Alternate members: - Miguel Nobre Parreira Cacho Teixeira, Full Professor of the Department of Biomedia Engineering of the Instituto Superior Técnico of ULisboa - Pedro Miguel Félix Brogueira, Full Professor of the Department of Physics of the InstitutoSuperior Técnico of ULisboa 9. Method of publication/notification of results The list of admission and exclusion to the competition, the results obtained in each of the phases and the final ranking list of candidates who complete the procedure are published on the website of the University of Lisbon in https://www.ulisboa.pt . 9.1 Candidates admitted to the first selection method are invited to carry out the next method, by e-mail sent to the e-mail address communicated in the respective Curriculum Vitae. 9.2 Excluded candidates are notified, by e-mail with a delivery receipt sent to the e-mail address communicated in the Curriculum Vitae, for the holding of the hearing of the interested parties under the terms of the Code of Administrative Procedure. 9.3 The final ranking list is notified to all candidates by e-mail with delivery receipt. 9.4 After the deadline for claiming the final ranking list, the selected candidaate is notified to, within a maximum period of 10 working days, submit a written declaration of acceptance of the scholarship, under penalty of not invoking a valid reason within the referred period, this will be equivalent to resignation or withdrawal from the scholarship. 9.5 In the event of resignation or withdrawal of the selected candidate, the candidate classified in the subsequent post, if applicable, shall be notified for the purposes of the preceding paragraph.10. Duration of the Scholarship and Amount of the monthly maintenance allowance 10.1 The scholarship will have a duration of 8 months, starting on 1 April 2024, on an exclusive dedication basis, in accordance with article 5 of Law no. 40/2004, of 18 August. 10.2 The amount of the scholarship will be €990.98 (nine hundred and ninety euros and ninetyeight cents). 10.3 The scholarship holder will benefit from personal accident insurance and, if he/she is not covered by any social protection scheme, he/she can ensure the exercise of the right to social security by joining the voluntary social insurance scheme, under the terms provided for in the Code of Contributory Schemes of the Social Security Welfare System. The scholarship amount will be paid monthly by bank transfer. 10.4 The scholarship holder to be selected will perform the functions of a scholarship holder on an exclusive dedication basis under the terms provided for in the Research Grant Holder Statute.11. Applicable law and regulationStatute of the Research Grant Holder, approved by Law No. 40/2004, of 18 August, as amended by Decree-Law No. 123/2019, of 28 August. Regulation of Research Grants of the University of Lisbon, Order No. 6238/2020 published in the Official Gazette No. 113, Series II, of June 12, updated by Order No. 8061/2022 published in theOfficial Gazette No. 126, Series II, of July 1. President – Carlos Augusto Santos Silva


Requirements
Research Field
Other
Education Level
Master Degree or equivalent

Additional Information
Work Location(s)
Number of offers available
1
Company/Institute
Reitoria da Universidade de Lisboa
Country
Portugal
Geofield


Where to apply
E-mail

[email protected]

Contact
City

Lisboa
Website

https://www.ulisboa.pt/vista/recrutamento/bolseiros
Street

Alameda da Universidade de Lisboa, Cidade Universitária
Postal Code

1649-004 Lisboa

STATUS: EXPIRED

Similar Positions